خانه > => تفسير تصوير > »اينجا برج مي سازند تهران ،پاريس.

»اينجا برج مي سازند تهران ،پاريس.


برجي براي تمام فصول. كسي مي داند كه برج آزادي نماد چيست؟…..

برج ايفل نماد تمدن پست مدرن در شهر مدرن ها!

دسته‌ها:=> تفسير تصوير
  1. بهروز
    30 نوامبر, 2008 در 10:39 ق.ظ.

    «همراه» – مدير مجموعه فرهنگي، هنري انقلاب اسلامي- مي‌گويد: «بنا و ساختمان برج، طوري است كه معماري تمام دوران تاريخ كشورمان از زمان باستان تا دوره اسلامي را در طراحي خود دارد و همين، شايد جالب‌ترين نكته‌اي باشد كه ناخودآگاه، توجه هر بيننده‌اي را جلب مي‌كند. از قوس بيضي‌شكل برج- كه نمادي از طاق كسري است- گرفته تا نمونه‌هايي از معماري‌هاي دوره صفوي با كاشي‌كاري فيروزه‌اي‌شان؛ حتي شيارهاي بالاي برج كه نمادي از بادگيرهاي يزد است را هم مي‌شود بالاي برج ديد. همه اينها در كنار بتون و نمادهاي معماري مدرن، باعث مي‌شود كه حتي نماي برج هم چشم‌نواز باشد».

    مهندس حسین امانت طراح میدان آزادی مي‌گويد: « آزادی طوری طراحی شده که معطوف به حقیقت، جوهره و عمق فرهنگ ایران است. یعنی با توجه به آنچه که در طول تاریخ بر سر ایران رفته و عظمتی که در تاریخ این کشور هست، ساخته شده. درست است که این کار در زمانی انجام شد که یک وضع سیاسی دیگری در ایران حکمفرما بود، اما وقتی من آن را طراحی کردم به تمام دوره های تاریخی و به آینده ایران فکر می کردم؛ نه به آن وضع سیاسی خاص.

    البته اصلا فکر نمی کردم که آزادی این طور در دل مردم ایران نفوذ کند. آزادی درست مثل بچه ای بود که شما به دنیا می آورید و نمی دانید که او در آینده چگونه خواهد شد. این بچه بزرگ می شود و زندگی مخصوص به خودش را پیدا می کند که دیگر در اختیار شما نیست. آزادی هم همین طور شد و فکر می کنم به این خاطر در دل مردم جا باز کرد که خیلی ایرانی است و جوهره فرهنگ ایران را در خود دارد.

    … این بنا به گذشته های درخشان تاریخ ایران نظر دارد؛ به دورانی که ایران در ادبیات، هنر، معماری، صنایع دستی، علوم مختلف و خیلی چیزهای دیگر سرآمد بود. من می خواستم جمع بندی خودم از اینها را در آزادی ارائه کنم تا اگر کسی از خارج می آید یا حتی مردم ایران بدانند که این اثر به کجا و به کدام فرهنگ مربوط می شود.

    در این بنا، قوس اصلی وسط برج، نمادی از طاق کسری مربوط به دوره پیش از اسلام (دوره ساسانی) است و قوس بالایی که یک قوس شکسته است از دوران بعد از اسلام و نفوذ اسلام در ایران حرف می زند.

    رسمی سازی هایی که بین این دو قوس را پر می کند، خیلی ایرانی است و من آن را از گنبد مساجد ایران الهام گرفته ام. اساسا تکنیک گنبد سازی در ایران خیلی جالب است و شما در هر مسجدی که می روید، یک چیز تازه ای می بینید.

    در این گنبدها که نشانه نبوغ ایرانی است، معماران قدیم از قاعده مربع بنا وارد دایره گنبد شده اند و این کار را با کمک رسمی بندی ها و مقرنس کاری های بسیار زیبا انجام داده اند.

    در برج آزادی هم همین کار انجام شده. هندسه بنا یک هندسه مربع مستطیل است که از روی چهار پایه خود می چرخد و ۱۶ ضلعی می شود و بالاخره به صورت یک گنبد شکل می گیرد. البته شما این گنبد را از بیرون نمی بینید، اما از داخل برج قابل مشاهده است. ».

  2. Aram
    15 سپتامبر, 2009 در 3:15 ب.ظ.

    che matne khoobi in Agha Behrooz nevesht inja, kheili khosham oomad. dar moredeh borje eifel keh zadi namadeh tamadone… yeh chii begam , Paris aslan shahre moderni nabid , alaki migan:-) inghad kasife keh nagoo, tazeh metro sho nagoo , inghad kasif boooood. vali kolan begiri ageh too hamoon ghesmate ghashange tooristish bemooni, ghashange, vali modern nist 😉

  3. سپنتامینو
    7 فوریه, 2011 در 3:29 ق.ظ.

    قربان

    نمیدونم چجوریه که مردم برف رو می بینن و میگن سرخ آبیه! این بنا خلاصۀ معماری و فرهنگ ایرانه واضح تر از این نمیشه. استاد امانت چیز دیگری هم اضافه کردن. این بنا پایۀ عیلامی، پلکان پارسی (هخامنشی)، قوس ساسانی، رسمی بندی و قوس تیزه دار اسلامی، و گنبد سلجوقی و همیدطور اجرای مدرن داره، یعنی تاریخ معماریه ایران رو در یک جمله از پایه بیان میکنه تا به اوج یعنی معماری معاصر برسه.

    در ضمن در مورد ایفل.

    ایفل یک نماد شهری نبود، یک آنتن برای برقراری ارتباط در جنگ جهانی بود. حتی بعد از جنگ خواستند جمعش کنن که به این نتیجه رسیدن این آنتن میتونه به حیاتش ادامه بده و یک اثر توریستی باشه!!!!

  1. No trackbacks yet.

بیان دیدگاه